De geschiedenis van de A4 Delft-Schiedam en daarmee ook IODS gaat terug tot begin jaren vijftig van de vorige eeuw:
- 1952 Verkenning gemaakt voor de weg;
- 1953 De A4 komt voor het eerst ter sprake in een rapport van de provincie Zuid-Holland;
- 1965 Minister neemt tracébesluit voor aanleg van Rijksweg 19 (latere A4 Delft-Schiedam): een tweede verbinding tussen Den Haag en Rotterdam, westelijk van de A13;
- 1966 Tweede Nota RO: A4 als gegeven beschreven;
- 1968 – 1972 Gedeeltelijke uitvoering, grond aangekocht en het zandlichaam neergelegd;
- 1976 Aanleg wordt na hevige protesten en Kamervragen stilgelegd. Er start een onderzoek gestart naar alternatieven: verbreding A13 & verbetering OV;
- 1977-1980 Structuurschema Verkeer en Vervoer. A4 wordt noodzakelijk geacht;
- 1984-1990 Inpassingsrapport van de A4 door Midden-Delfland (Rijkswaterstaat). De inpassing van de weg werd uitgewerkt zodat het landelijke gebied van Midden-Delfland beschermd en versterkt zou worden;
- 1989 Besluit om de aanleg van de weg voor te bereiden;
- 1992 Start van de tracéwetprocedure;
- 1996 De minister heeft op basis van de trajectnota/MER een standpunt ingenomen voor een autosnelweg op maaiveld in Midden-Delfland, gelegen tussen groene wallen van 4,3 meter hoog;
- 1998 Na langdurige discussies in het parlement is het gereserveerde geld door de Tweede Kamer weggesluisd naar de spoortunnel in Delft.
Geschiedenis IODS tot 2001 (pdf)
Er ontstond een impasse.
- 2001 Op verzoek van minister Netelenbos schrijft provincie Zuid-Holland i.s.m. overheden en maatschappelijke organisaties het rapport 'Kansen benutten, impasses doorbreken.’ Dit plan gaat uit van de aanleg van de A4 Delft- Schiedam inclusief plannen voor het versterken van de kwaliteiten van Midden-Delfland;
- 2002 Minister De Boer geeft opdracht de aanleg van de A4 Delft-Schiedam opnieuw te onderzoeken;
- 2003 Minister Peijs geeft opdracht voorbereiding A4 Delft-Schiedam voor te zetten. De ministeries van VROM en LNV dragen financieel bij om IODS te realiseren;
- 2005 Rijkswaterstaat publiceert de trajectnota/MER 2006 Het IODS-Convenant wordt ondertekend;
- 2007 Er is een nieuwe trajectnota/MER, stap 1 Er is een fout gemaakt in de verkeersberekeningen bij het rijkswegalternatief A13+A13/16. De trajectnota moet opnieuw worden opgesteld;
- 2009 Er volgt een Trajectnota/MER stap 2, waarbij de A4 Delft-Schiedam wordt vergeleken met de A13+13/16. De ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM nemen het Standpunt in te nemen de A4 Delft-Schiedam aan te leggen;
- 2010 Het ontwerptracébesluit A4 Delft-Schiedam wordt gepubliceerd. En aansluitend het tracébesluit. Voor de uitvoering van het IODS-programma, inclusief de A4 Delft-Schiedam is € 900 mln. gereserveerd.
- 2012 Na aanbesteding en gunning start de aanleg van de A4 Delft-Schiedam. Ook de andere IODS projecten worden opgestart.
- 2014 De voltooiing van IODS programma vordert gestaag, ligt op schema, steeds meer concrete resultaten zijn zichtbaar in Midden-Delfland. Eind 2015 is het programma nagenoeg uitgevoerd, de A4 Delft-Schiedam gaat open voor verkeer.
Lees ook over de geschiedenis van IODS de op website van Rijkswaterstaat.
Informatie
Informatie over de A4 Delft-Schiedam en de andere IODS projecten vindt u onder 'Projecten'. Aan de aanleg van nieuwe infrastructuur gaan studies vooraf en momenten voor inspraak. Meer informatie daarover vindt u op de website van Rijkswaterstaat en het Centrum voor Publieksparticipatie.