Personeel is files zat

zo 7 apr 2013

Werknemers van bedrijven op Voorne-Putten en in het Europoort-Botlekgebied zijn de dagelijkse files meer dan zat. Directeur Cees Vingerling van de Rabobank op het eiland luidt vandaag op een ondernemersbijeenkomst de noodklok.

Vingerling vindt dat snel gewerkt moet worden aan oplossingen om het fileprobleem te lijf te gaan. Anders vertrekken werknemers of nemen bedrijven de wijk naar een plaats buiten de regio, zo is zijn angst.

Vingerling: "Er moeten snel uiting worden gegeven aan de aanleg van de A4-Zuid (een extra uitvalsweg voor Voorne-Putten, red.) en de Blankenburgtunnel onder de Nieuwe Waterweg. Die wegen geven het verkeer letterlijk ruimte."

Roekenbos

Daarnaast moet de Groene Kruisweg, die van Spijkenisse doorloopt tot aan Oostvoorne, worden opgewaardeerd, zegt de Zuidlander. "Er zijn stukken, waar hij tweebaans is, maar verderop is hij dan weer eenbaans. Neem het Roekenbos bij Heenvliet. Volgens heel oude afspraken mag de weg daar maar eenbaans zijn. Daar is een by-pass nodig. Nu heb je er dagelijks files."

Vingerling komt met zijn pleidooi de dag nadat Voorne-Putten gebukt ging onder enorme files op de A15 en Groene Kruisweg. Door een botsing in de Botlektunnel weigerenden lagbomen, was er een langdurig rood licht bij die tunnel en liep het verkeer op de A15 in de ochtendspits vanaf de Maasvlakte tot Rotterdam volledig vast. Ook de andere kant op waren er problemen met de wegsignalering, waardoor richting Voorne-Putten en de Maasvlakte eveneens kilometerslange files ontstonden. Op het eiland zelf stond het verkeer op de Groene Kruisweg volledig vast. Voor de Spijkenisserbrug stond een kilometerslange file.

"Een aantal bedrijven in Spijkenisse is al vertrokken, vanwege de vele files," weet Vingerling. Hij doelt op onder meer Controlec. Andere bedrijven spelen met de gedachte.

Technici

Als topman van de Rabobank op het eiland hoort Vingerling van multinationals dat het steeds moeilijker wordt aan technisch personeel te komen. "Exxon Mobil en BP zitten hier al 50 jaar en zullen niet vertrekken, maar kampen met een steeds groter tekort aan technici. Dat heeft twee hoofdoorzaken: ten eerste de vergrijzing en ten tweede dat mensen steeds minder bereid zijn om zo lang in de file te staan."

Het is volgens hem zelfs al zo ver dat Duitse bedrijven die zich op de Maasvlakte willen vestigen huiverig zijn voor de vele files op de A15, ondanks het feit dat deze verbreed wordt. "Dat geluid hoor ik van de Duitse Kamer van Koophandel, waarmee ik regelmatig contact heb."

bron: Algemeen Dagblad - Rotterdam

Nieuws

  • Midden-Delfland: 100 ha nieuwe weidevogelnatuur

    Midden-Delfland is 100 hectare weidevogelnatuur rijker. Dat werd op 24 mei 2017 gevierd met een Vroege Vogelontbijt op de biologische boerderij van Arie van den Berg. De bekende bioloog Nico de Haan verwelkomde de gasten. Als blijk van waardering...Lees meer >
    wo 24 mei 2017
  • Weidevogels en een biertje, een goede combinatie

    Het eerste Weidevogelcafé van Midden-Delfland is een feit. Woensdagavond kwamen negen bevlogen boeren uit Midden-Delfland voor het eerst bij elkaar. Ervaringen met weidevogels en weidevogelbeheer uit wisselen en van elkaar leren, dat was het idee...Lees meer >
    vr 5 mei 2017